Parador bjöd in till framtidstävling

Parador bjöd in designer och andra kreativa personer till en alldeles speciell idétävling. Från den 2 maj till den 20 juni 2012 kunde förslag på innovativa, framtidsinriktade golvkoncept lämnas in på Open-Innovation-plattformen jovoto på http://parador.jovoto.com. Totalt 15 000 euro delades ut i prispengar. Under tävlingens hela löptid kunde registrerade användare bedöma och diskutera inlämnade idéer. Pristagarna korades i slutet av tävlingen via community ranking. Hur ser en golvbeläggning ut i framtiden? Vilka egenskaper kännetecknas den av och kan ytterligare funktioner såsom belysning eller sensorer integreras i den? Vilka material spelar en roll med hänsyn till livs- och boendebehoven som förändras med tiden och hur kan man ta hänsyn till hållbarhetsaspekten på ett vettigt sätt? Tävlingsdeltagarna skulle befatta sig med dessa frågor och utveckla nya, målgruppsinriktade koncept för utformningen av golv. ”Vi förväntar oss inte bara nya mönster eller dekorer”, sa Birgit Kunth, marknadsföringschef på Parador. ”För oss handlar det mer om experimentet med framtida material och funktioner; om inspirationer som helt medvetet inte kommer från golvbranschen, utan från kreativa personer inom andra områden. Vi letar efter idéer som gör människor med anspråksfulla och exklusiva inredningskrav begeistrade.” Parador ville med denna tävling stärka sin ledande roll som internationellt designmärke för golv- och väggdesign och sätta nya kreativa standarder. För närvarande är mer än 35 000 designer, konstnärer och andra kreativa personer från hela världen registrerade hos jovoto, vilka aktivt bidrar till löpande projekt. För att delta i tävlingen kunde man registrera sig på http://parador.jovoto.com och sedan bidra direkt: lämna in egna idéer, kommentera andras förslag, gå i kreativ dialog med deltagare över hela världen och vidareutveckla gemensamma idéer. Det var även möjligt att gå ihop i team. På så vis kunde man komplettera varandra interdisciplinärt vad gäller kreativitet och färdigheter. Alla medlemmar i jovoto-communityn kunde lämna ett omdöme om de inlämnade bidragen och bestämde därmed kollektivt över tilldelningen av prispengarna.

Bakgrunden
Parador hade redan tidigare samarbetat med framstående personligheter från den internationella designscenen som Zaha Hadid, Karim Rashid, Matteo Thun, Jean Nouvel och andra. Innovationsförmågan, kollektionen Edition som uppstod ur samarbetet, bekräftas av betydande internationella designutmärkelser såsom AIT-Award (Interior Innovation Award) och designutmärkelsen reddot. För att understryka företagets innovativa karaktär och för att stärka sin position som föregångare, utvecklade Parador tillsammans med jovoto-communityn nya enastående golvkoncept.

Resultatet
Mer än 600 kreativa människor deltog i detta projekt:
● 184 idéer och 1 500 idéversioner
● Över 7 500
● Över 11 000

Vinnare
Ariadne by peterpeter
https://parador.jovoto.com/ideas/22451

MER INFO

NUVARANDE ANBUD

Sida hos jovoto

ALLA NYHETER OM TÄVLINGEN

Parador Facebook-sida

Please confirm your language in order to continue