Historia

Med kunskap om det förgångna kan man skapa det bästa för framtiden: Vi på Parador är mycket medvetna om vår företagshistoria. Ett företag med tradition

Parador Historia

1977 - 2018


2018

HIL limited förvärvar Parador

HIL Limited, ett dotterbolag till den indiska CK Birla-koncernen, förvärvade Parador från tidigare huvudägare, NORDHolding Unternehmensbeteiligungsgesellschaft mbH, i juli 2018. "Vi är glada att ha med HIL Limited en strategisk investerare från vår sida som vill fortsätta den långsiktiga tillväxten och den framgångsrika affärsmodellen med oss", förklarar Lubador Winnecken, VD för Parador. HIL Limited är den ledande tillverkaren av byggmaterial och komponenter i Indien.

2013

Nya produktinnovationer och FLOOR magasin

Parador lanserar många innovativa produkter med den rätta känslan för teknik, färger, ytor och designer på marknaden. Det fascinerande kundmagasinet BODEN utvecklas. Dessutom förbereds marknadslanseringen av ClickTex och Eco Balance PUR. I tätt samarbete med arkitekten och produktdesignern Hadi Teherani uppstår ”New Classics Design Edition”. Exportkvoten ligger på 50 %.

2012

Parador lanserar den nya serien ”Eco Balance” med särskilt hållbart tillverkade laminat- och parkettgolv.

Som en del av samarbetet med det renommerade initiativet Plant-for-the- Planet.org planterar 23 entusiastiska barn ett träd mitt i Paradors mässmonter, och företaget arrangerar en barnakademi parallellt med Domotex.

2011

Parador sätter nu även standarder inom utomhusområdet med extraordinära insynsskydd och terrassbrädor.

Laminatet Edition 1 får två designpriser: tyska formgivningsrådet tilldelar ”Wave” av Zaha Hadid Interior Innovation Award och AIT-Award går till ”Cèdre” av Jean Nouvel. Märket Parador åtföljs från och med nu av sloganen ”living performance”.

2009

Positioneringen ”luxury flooring concepts” får sin bekräftelse i produktsortimentet i designkollektion Edition och produkten laminat Identity.

Den innovativa digitaltrycktekniken Artprint sätter nya standarder för laminatdekorers briljans. Edition 1 tilldelas åtrådda AIT- Award och designpriset reddot. Med ett sortiment av terrassbrädor tar Parador första steget från inomhus- till utomhusområdet. (Hade jag strukit här, eftersom det redan tas upp 2011)

2007

Den nya laminat- och parkettgenerationen Classic sätter nya standarder med de många tekniska nyheterna.

Inom ramen för den fortsatta internationaliseringen drivs varumärkesutvecklingen massivt framåt i Storbritannien och Nederländerna. Exportkvoten ligger på 45%.

2005

Parador tar åter en plats på TOP 100-listan över de mest innovativa medelstora företagen i Tyskland.

Det första massiva trägolvet i världen med klickfog tas med i Paradors produktprogram. Konvergensstrategin ökar den hjälpta varumärkeskännedomen till 35 % i Tyskland.

2004

Parador tar åter en plats på TOP 100-listan över de mest innovativa medelstora företagen i Tyskland.

Det första massiva trägolvet i världen med klickfog tas med i Paradors produktprogram. Konvergensstrategin ökar den hjälpta varumärkeskännedomen till 35 % i Tyskland.

2003

Parador gör golvsortimentet komplett med marknadslanseringen av produktgruppen massiva trägolv.

Med ClickBoard, den fogfria panelen för väggar och innertak, lanserar företaget sin nästa världsnyhet på marknaden. Parador MarketingCenter byggs om och återöppnas som Parador TrendCenter. Den hjälpta varumärkeskännedomen i Tyskland ökar till 27 %.

2002

Parador firar 25-årigt företagsjubileum med sina kunder.

Samma år ompositionerar sig slutkonsumentmärket Parador. Kampanjen ”En dröm om rum” visas i TV-reklam på tysk tv. Parador tar en plats på TOP 100-listan över de mest innovativa medelstora företagen i Tyskland.

2001

Parador ingår ett joint venture-avtal med Gebrüder Meyer Parkettindustrie GmbH i Güssing.

Parador är det första företaget i branschen som lanserar en interaktiv webbplats. Den hjälpta varumärkeskännedomen i Tyskland är 18 %.

2000

Ny försäljningskanal:

Parador utökar sitt försäljningsnät och finns nu också på byggmarknader. Golvsortimentet utökas med en världsnyhet, det första parkettgolvet med Automatik-Click-system.

1998

Parador blir ett slutkonsumentmärke med kampanjen ”Min värld”.

1995

Parador börjar med produktion av laminatgolv.

1990

Som något helt unikt i branschen lanseras det första datorstödda planeringsverktyget för fackhandel och slutkunder. Planeringsprogrammet ParaCom kommer till världen.

1988

Parador bygger ett marknadsföringscenter på huvudsätet i Coesfeld som en fast institution för handel och slutkunder. Parador bekänner sig härmed till en konsekvent varumärkespolitik.

1984

Den första slutkonsumentkampanjen som gjorts i samarbete med en reklambyrå går ”on air”.

1983

Möbelprogrammet EBS, ett möbelsystem i form av byggsatser, lanseras framgångsrikt.

1980

Parador erbjuder sina återförsäljare för första gången planeringsstöd för utformningen av Point of Sale.

1977

Företaget Parador grundas i Coesfeld. Första innovationen: Parador producerar en panel med rundad kant.

Please confirm your language in order to continue