Klassiker i nya färger: Möbelmässan i Milano 2013

Möbelmässan i Milano har alltid varit en mötesplats för gestaltningsidéer och gestaltningskoncept. Parador är på plats och rapporterar om kommande trender och innovativa lösningar.

Änliche Artikel

Pink und Pop

til artiklen

Mailand2013-Parador-Sessel-gruenTiderna är förbi när de stora möbeltillverkarna år efter år ville övertrumfa varandra med många, delvis spektakulära nyheter på möbelmässan i Milano. Så kunde man heller inte detta år förvänta sig stora sensationer eller gestaltiska nyheter. I stället kunde man känna subtila inflytanden som kommer att prägla den närmaste tiden. Till exempel en återgång till klassiker kombinerat med nya idéer. Eller designernas förkärlek för materialet trä i dess allra skönaste form, den ursprungliga naturliga. Och det blir färgglatt. Alla färger är tillåtna!

För 52:a gången ägde den internationella möbelmässan ”Salone Internazionale del Mobile” rum i den lombardiska huvudstaden. Ännu en gång noterades en lätt sifferökning. Cirka 2 500 utställare och över 324 000 besökare hade tagit sig till Milano. Trängseln var stor i alla hallar som var uppdelad i temaområdena klassisk, modern och design. En del tillverkare som de senaste åren hade flyttat sina utställningar och installationer till det före detta arbetarkvarteret Zona Tortona eller in till staden hade återvänt till Milanos mässområde Rho. Precis som varje år var arrangören, mässföretaget Cosmit, mycket nöjd. Claudio Luti, mässföretagets president betonade i många intervjuer: Kvalitet är den viktigaste egenskapen som vi kan hävda oss bra med även i en tid som är präglad av finanskrisen. 

 

Mailand2013-Parador-Moebelmesse-Sideboard

Ek med betonad randighet

Den klassiska möbelindustrin har återupptäckt materialet trä. Ek dominerar, vilket man har kunnat observera sedan flera år. Dessutom nötträ, särskilt valnöt, och ibland även alm. Fint utarbetade trästrukturer understryker träslagens typiska karaktär. Påfallande för ekytor är den betonade randigheten som arbetas in i längd- och tvärriktningen. Rustikalitet är fortfarande en trend. Det visar sig i användningen av massivt, nästan obehandlat trä i jordnära sortering. I överensstämmelse med detta vänder sig en del tillverkare bort från strategin att tillverka enstaka möbler och till exempel åter tar in kompletta bokhylleväggar eller bokhyllesystem i programmet.

 

Kork och hållbarhetsfaktorn

Underlägg eller anslagstavlor i kork? Ett måste för alternativt tänkande människor på 80-talet. Kork som grundmaterial för möbler och lampor har kommit tillbaka detta år, för som förnybar resurs är den ekologisk. Dessutom känns den varm och mjuk. Därför kunde man se korkpallar och korkplattor eller även lampor med korkskärmar. Korklampan Popcork av den unga portugisiska designern Tania da Cruz vann första pris på SaloneSatelliteAward. Lampan av mörkbrun expanderad kork övertygade juryn med kontrasten av glödlamporna som fräckt sticker ut ur lampskärmen i kork och textilkablar i skrikiga färger. Den använda expanderade korken består av avfallsprodukter från korktillverkningen vilka pressas ihop under vattentryck. Med tanke på den begränsade förekomsten av korkträd är detta ett särskilt hållbart material.

 

Mailand2013-Parador-Moebelmesse-Farben

Återutgivningar i nya färger

Många tillverkare har befriat sig från det höga förväntningstrycket att varje år behöva presentera banbrytande nyheter. Poltrona Frau, Meritalia och Agape återutgav fåtöljer och bord från 50-talet, medan andra företag som Driade och Porro återupplivade designer från 90-talet. Vissa nyutgåvor presenterades i helt reviderade färgserier, som till exempel av Vitra eller designmärket Cassina som har det klassiska bordet LC 6 av Le Corbusier, Pierre Jeanneret och Charlotte Perriand med ett mintfärgat stativ och rabarberfärgad glasskiva som en nyhet i programmet. 

Gamla bekanta klassiker anknyter till en mycket mänsklig känsla som tar sig uttryck i längtan efter bekanta saker. Designer lånade från 50- och 60-talet förmedlar en känsla av förtrolighet såsom man känner det från berättelser, filmer eller sin egen barndom. Till detta tillkommer också att det inte kan urskiljas några äkta, långsiktiga trender inom möbeldesign för närvarande. Tvärtom. Varje ny design är unik, en egen trend som tar upp befintliga strömningar i samhället, politik och konst och tolkar tidsandan på sitt eget sätt.

Livet är färgglatt!

Upp och ner för färgpaletten, poppiga färger, pudertoner och ovanliga färgkombinationer: allt som folk gillar och tycker är skoj är tillåtet. En trend som definitivt kommer från modebranschen och som även ohejdbart fortsätter bland möbeldesigner. Detta färgspel var inscenerat på ett särskilt imponerande sätt i Vitras monter. Här fanns det enskilda boendemiljöer där varje konsekvent följde ett färgkoncept. Även i Morosos monter rådde en färgglad stämning, här med pastellaktiga, pudriga toner som rosé, bleu, mint och ljusgult.

 

Mailand2013-Parador-Moebelmesse-Eiche

Bilindustrin och möbeltillverkare samarbetar

I det parallella evenemanget till mässan, ”Fuori Salone”, drog många märken från bilindustrin till sig uppmärksamhet, framför allt genom samarbetet med kända designer. Renault visade upp den eldrivna konceptbilen ”TwinZ” som har designats av den brittiska designern Ross Lovegrove och som framför allt väckte uppseende med sitt generösa utrymme, bakhängda bakdörrar och ett extraordinärt ljuskoncept. BMW startade ett samarbete med Bouroullec-bröderna. De utvecklade installationen ”Quit Motion” för BMW:s elektriska linje där fyra roterande korkplattformar ger komfort. ”Allt är lugnare, mjukare, det rör sig inte längre om hastighet och aggression”, sade en talesman från BMW.

Lyxmärken som Aston Martin och Maserati har gått ihop med premiumtillverkare som Zanotta och FormItalia och vänder sig med delvis limiterade möbler till en särskilt märkesfokuserad, lyxorienterad kundkrets. I Zona Tortona presenterade japanska Mazda en futuristisk stol som ska förmedla dynamik och rörelse i enlighet med Kodo-filosofin ”Soul of Motion”. Hyundai ägnade sig åt interaktiva ljusinstallationer som skulle visa företagets designfilosofi. Konceptet var utformat interaktivt. Med hjälp av 12 000 små luminiscerande kulor kunde besökarna gestalta skulpturer av ljus.

Euroluce experimenterar med LED:er

Vartannat år kompletterar Euroluce, ”ljusmässan”, Salone del Mobile. Nästan 500 utställare passade på att presentera sina nyheter, varvid experimenterandet med innovativa ljuskällor som LED:er delvis är i ett försiktigt inledningsstadium, eftersom ramvillkoren är helt nya. I motsats till glödlampor har LED:er nästan ingen kropp, inget eget ljusutrymme. Det innebär att nya gestaltningsmöjligheter med oanade perspektiv har uppstått, vilka ännu måste utforskas. För ljussystem med spotlights eller infällda lampor är detta ingen utmaning, men när det gäller dekorativa lampor krävs kreativitet eftersom LED:ers punktformiga strålning uppfattas som oangenäm. Vägvisande nyheter presenterades till exempel av lamptillverkaren Flos där ljuset från dioderna sprids med en diffusor eller LED:erna placeras på skivor.

Salone Internazionale del Mobile 2013 var jämförelsevis odramatisk utan ett tydligt (trend)budskap. Få äkta nyheter fanns att ses, knappast några höjdpunkter men mycket ”produktvård”. Vid närmare betraktande kunde man upptäcka en glädje åt färgrikedom och färgkombinationer och en nyvunnen förkärlek hos möbeltillverkarna för naturmaterialet trä och ursprungliga obehandlade träytor. 

MER INFO

VIDEO

Beitrag auf YouTube

titta på video på youtube

Please confirm your language in order to continue