Parador New Classics Design Edition by Hadi Teherani

Coesfeld, i januari 2014 – Med kollektionen ”New Classics Design Edition by Hadi Teherani” omdefinierar Parador grunden för gestaltning av privat interiör. Den internationellt framgångsrika arkitekten och designern Hadi Teherani har skapat laminat- och parkettgolv för Parador som visar nyanserade tolkningar av traditionella läggningsmönster och värdefulla material som subtila former av klassisk golvkonst.

Hadi Teherani

Genom kombinerbarheten uppstår en lång rad variationsmöjligheter.

thumb05-pblm845f3_Originalgroesse

New Classics Design Edition: Parkett

Klassiker fascinerar genom förtrogenhet som har vuxit över århundraden. Fiskbensmönster är en av de mest omtyckta klassiska läggningsmönstren och ger uttryck för en tidlös god smak. Även parketten ”French Oak” tar sig an temat på ett fascinerande sätt. Med två träslag, ek natur och rökek, och två olika

stavbredder erbjuder parketten många gestaltningsmöjligheter, för alla tiljor kan kombineras med varandra. Golvets dynamik och dess verkan i rummet beror på den aktuella kombinationen av modulerna – från klassiskt fiskbensmönster i ljust eller mörkt trä till nya, spännande blandmönster.

New Classics Design Edition: Laminat

Utifrån de traditionella golvmaterialen trä och marmor har Hadi Teherani kreerat laminatdekorerna ”Light Marble Oak” och ”Dark Marble Oak”. Växelspelet mellan materialen skapar här en särskild spänning i rummet som accentueras av marmorelementens randighet.

Vid ”Light Marble Oak” kombinerar Teherani naturlig ek med vit italiensk marmor, medan ”Dark Marble Oak” är en kombination av termoek och svart marmor.

Laminatgolven ”Ornamental Oak” och ”Graphic Oak” baserar på de geometriska, dekorativa möjligheterna hos klassisk rutparkett. ”Ornamental Oak” använder sig av ljusa och mörka rutstjärnformiga, lekfulla strukturer som är en reminiscens av herrskapshus från svunna tider. Även ”Graphic Oak” använder sig av rutlooken, här i en puristisk, rätlinjig stil. I ett rörligt spel mellan ljus och mörk ek uppstår för båda golven en djupverkan som nästan ger intrycket av intarsiaarbete. Laminatbrädornas många olika kombinationsmöjligheter möjliggör en individuell golvdesign.

Laminatgolvet ”New Classics Design Edition by Hadi Teherani Dark Marble Oak” kombinerar de klassiska golvmaterialen trä och marmor för att skapa ett växelspel med särskild spänning.

thumb06-pbpm562f4_F

Hommage till herrskapstider: Laminatgolvet ”New Classics Design Edition by Hadi Teherani Ornamental Oak” baserar på naturfärgade och ljusa parallellogram som ger intryck av rutparkett. Nytolkning av fiskbensmönster: Smala och breda stavar i ljus och värmebehandlad ek ger extraordinära golvbilder. På bilden parketten ”New Classics Design Edition by Hadi Teherani French Oak”

Arkitekten och designern Hadi Teherani bygger höghus, företagscentraler, hyreshus, shoppingcenter, järnvägsstationer, myndighetsbyggnader och universitet inklusive deras interiördesign, men även mässmontrar, showrooms och flaggskepsbutiker.

Arkitekten och designern som på alla sätt och vis överskrider gränser tog arkitekturen som skäl för ett mer omfattande behov att designa. Till hans internationellt prisade skapelser (40 arkitekturpriser, 48 designpriser) hör därför även hela programmet av produkt- och interiördesign, med vilket arkitekturen först ska fulländas atmosfäriskt – från golvbeläggningar till dörrbeslag och modulära kök. Hadi Teherani Group med säte i Hamburg omfattar områdena arkitektur, interiördesign, produktdesign och rådgivning. Ytterligare filialer finns i Frankfurt, Moskva, Abu Dhabi och Bangalore.

Nerladdningslänk bilder i hög upplösning