Nyhet: Eco Balance PUR från Parador

Coesfeld, i januari 2014 – Man behöver verkligen inte spetsa öronen för att höra skillnaden, för vid testet med en metallkula som först rullar över ett laminatgolv och sedan över det nya Eco Balance PUR-golvet, märker man det direkt: Eco Balance PUR är avsevärt tystare.

thumb_pbva044f2Dessutom känns golvet bra och liknar sin förebild trä mycket. Det är varmt, har djupt präglade strukturer och en briljant färgintensitet. Eco Balance PUR övertygar också vad gäller hållbarhet. Resurser kan sparas genom att materialförbrukningen är 75 procent lägre jämfört med vinyl.

Eco Balance PUR är uppbyggt på liknande sätt som ett laminatgolv. Beståndsdelarna är den certifierade HDF-bärplattan, ett bottenlager av kork och dekorpappret som är belagt med PUR. PUR är en plast av särskilt hög kvalitet som till exempel används som läderimitation i cockpitutrustning, madrasser eller bilstolar. Materialet har lång livslängd så att Parador kan lämna en garanti på 15 år vid privat bruk. Eco Balance PUR är lämpligt för golvvärme. Därmed kan energi sparas genom det generellt lägre värmebehovet vid ytvärmesystem.

Briljanta färger, autentiska strukturer

Ytterligare en fördel med materialet PUR är dess transparens. Det gör att dekorpapprets vattenbaserade färger som används för Eco Balance PUR har en hög briljans och intensitet. Möjligheten att prägla strukturerna autentiskt djupt ger också ett utseende som liknar äkta trä mycket.

I april 2014 förväntas Parador släppa Eco Balance PUR-sortimentet bestående av 6 långa tiljor (2200 x 243 x 9 mm), 3 korta tiljor (1285 x 194 x 9 mm) och 6 olika trädekorer. Alla golv utrustas med en 4-sidig mini-V-fog.

Nerladdningslänk till bilderna i hög upplösning