Ekologiskt värdefull och med häftiga tillägg

Coesfeld, i augusti 2012 – Ett barnrumsgolv måste kunna tåla en del, för det är världens största lekplats.

Här leks, experimenteras, busas och brottas det och ibland vilas det på det också. Laminatgolven ”Eco Balance Play!” från Parador övertygar inte bara med kvalitet och barnvänlig utformning, utan också med utomordentliga ekologiska egenskaper. Och med ett ytterligare plus. Under lanseringsperioden skänker Parador för varje sålt paket en euro till miljöstiftelsen ”Plant-for-the-Planet” som grundades 2007 av den då 9- årige Felix Finkbeiner och som förenar barn över hela världen i trädplanteringskampanjer för klimatskydd.

thumb_eco_balance_play_3Ändlös design och berättelser via QR-kod

”Eco Balance Play!” omfattar fem laminatgolv. I tidens trend passar till exempel laminatdekoren ”Tweet” väl in, vars mönster utgörs av många återanvända gamla träbitar som delvis är dekorerade med lustiga ikoner. När golvet är lagt ser det ut som om det är ihopsatt av många olika sorters träbitar och genom sitt utseende som verkar ändlöst skapar det ett stort djup i rummet. ”Tweet” har dessutom en överraskning i beredskap. På golvet finns en påtryckt QR-kod. När man skannar in den med mobiltelefonen kommer man automatiskt till en speciell Eco Balance- sajt där Parador i samarbete med München-företaget BookRix erbjuder gratis nerladdning av e-böcker. Här kan flickor och pojkar i alla åldrar ladda ner spännande historier och berättelser.

I Eco Balance Play!-serien finns dessutom fyra autentiska träimitationer i levande färger.

Fototävling: vinn en drömsemester i trädhotellet

Fram till den 30 november 2012 kan man delta i en skojig tävling av Parador. Bjud in några vänner eller familjen till en kreativ lek på golvet, ta ett foto på det och skicka det till Parador. Med lite tur kan du vinna en drömsemester för hela familjen i trädhushotellet i nöjesparken Kulturinsel Einsiedel.

thumb_eco_balance_play_2Miljöcertifierad kvalitet

De nya Eco Balance Play!-laminatgolven finns i formaten 1285 x 194 x 7 mm och i en bredare variant 1285 x 243 x 7 mm som skeppsgolv eller med breda golvtiljor. De är antistatiska, slitstarka, emissionssvaga och enkla att lägga med patenterad klickteknik.

För alla Eco Balance-laminatgolv använder Parador råvaror från inhemskt, hållbart skogsbruk vilka är fria från organiska lösningsmedel och därmed ger ett behagligt inomhusklimat. Endast miljövänliga hartser används som bindemedel.

Dekoren trycks på certifierat papper med tungmetallfria vattenfärger. Med avseende på energi och material är de helt återvinningsbara. Träresterna som uppstår vid laminattillverkningen återförs till produktionscykeln.

Nerladdningslänk till bilderna i hög upplösning