Laminat med historia

Coesfeld, i juni 2011 – Vad har det berömda Delftkaklet, den gamla parketten från ett kansli i Berlin och en bardisk gemensamt?

Alla tre inspirerade Parador till nya laminat. Därmed följer företaget en stark trend: längtan efter autenticitet.

Ungefär så här kan man föreställa sig designsmedjan Parador: På huvudsätet i Coesfeld leker designer med Delftkakel. Kaklet kombineras, vrids, förskjuts och byts ut om och om igen till nya mönster. Till slut är de nöjda. Resultatet är en mosaik av kakelklassikern som ger intryck av att ha legat där i hundratals år och av att generationer av människor har gått över den. Det är precis det som är det fascinerande med laminatet ”Delft” från kollektionen ”Trendtime 4”. Med sina diskreta bruksspår ger det både en hemlighetsfull och bekant känsla. Och utstrålar därmed autenticitet.

Spår av livet

Autentiska är också två andra laminats historier som inte kan vara mer olika. ”Nötträ antik” är en reproduktion av ett parkettgolv som har legat mer än hundra år i ett kansli i Berlin, där det med regelbunden skötsel fått åldras med värdighet och utveckla en utpräglad djupbrun färgton. Historien för laminatet ”Ask gråbrun” är helt annorlunda: Laminatet är en imitation av en bardisk som – snarast utan regelbunden skötsel – över alla år fått en typisk gråton och som är full av repor och andra bruksspår. Bägge golven har sin helt egen karaktär genom sina spår av livet. Genom äkta, oefterhärmliga spår som är bekanta för betraktaren.