Autentisk optik och haptik i fokus hos Parador

Coesfeld, i januari 2016 – Laminatsortimentet från Parador präglas av fascinerande utseenden och moderna träinterpretationer. För 2016 presenterar företaget från Coesfeld två nya synkronstrukturer med matt yta, 14 ekdekorer, två träinterpretationer i trendig shabby chic-look och breda golvtiljor med en bredd på 330. För dem som gillar särskilt trendiga dekorer faller säkert det nya laminatgolvet Castello grey i smaken som med sitt moderna klinkermönster väcker mångfaldig inspiration.

Laminat med historia

Nyheter i laminatsortimentet 2016

Coesfeld, i januari 2016 – Med nyheterna i laminatsortimentet visar Parador mångfalden i sina kollektioner. Den stora efterfrågan på laminat med autentisk optik och haptik tillfredsställs med ytterligare två nya synkronstrukturer i naturmatt och antikmatt utöver dem som redan finns i sortimentet.

Dessutom fortsätter ek att vara en ständig trend. Samtidigt visar sig träslaget något lugnare i dekorerna med lätta färgspel och i bredare golvtiljorformat som till exempel i kollektionen Trendtime 8 med breda golvtiljor. Totalt har Parador utvecklat fjorton nya ekdekorer för 2016. Designvänner gläder sig särskilt över de fyra nya laminatgolv som den schweiziska designern Alfredo Häberli har designat. Laminatet Edition LIV symboliserar mångfald och självständighet. En design som består av flera, delvis olika tiljor öppnar upp för många gestaltningsmöjligheter. Laminatgolvet LOU övertygar med en minimalistisk dekor i stenlook som utgör grunden för golvet i kollektionerna YLO och ENA. Edition ENA har en design som påminner om dominobrickor som ligger bredvid varandra i ett oregelbundet mönster. Laminatbrädorna kan läggas på olika sätt så att individuella mönster uppstår.

Men det är inte bara på det optiska området som Parador kommer med spännande nyheter. Även på det tekniska området övertygar företaget. Med Safe-Lock® PRO skapades en innovativ vidareutveckling av Paradors klickfog. Förutom den sedvanliga stabiliteten och passnoggrannheten möjliggör Safe-Lock® PRO en verktygslös och därmed ännu enklare läggning. För produktlinjerna Classic och Trendtime nästan fördubblas svällskyddet av den speciella bärplattan genom Aqua-Proof-förfarandet.

Golv från Parador har genom sin höga kvalitet lång livslängd och hög säkerhet. Det särskilt höga kvalitetsanspråket understryker Parador nu också med en ny livstidsgaranti för användning i privata bostäder. Den livslånga garantin gäller för alla laminatgolv från produktlinjerna Classic och Trendtime.

Om företaget Parador:

Sedan det grundades 1977 har Parador GmbH & Co. KG utvecklats till en ledande producent av högvärdiga system för golv- och väggdesign. Produktprogrammet omfattar laminatgolv, parkett, paneler, elastiska och textila golvbeläggningar som framställs på det tyska huvudsätet i Coesfeld och i österrikiska Güssing. Maximala krav på teknologin, materialet och ytförädlingen är det som garanterar den globala succén. För sin framstående produktdesign har Parador belönats med internationella priser; bland annat red dot design award, Interior Innovation Award och German Design Award och andra. Som ett traditionellt träbearbetande företag arbetar Parador enligt reglerna för ansvarsfull hantering av naturliga resurser och sätter ekologiska standarder för material, produktion, förpackning och logistik. Parador är sedan 2011 en partner för stiftelsen ”Plant-for-the-Planet” som arbetar globalt för nyplantering av skog och klimaträttvisa. Parador ingår i Hüls-företagsgruppen tillsammans med varumärken hülsta och Rolf Benz.

Presskontakt: