Second life på golvet

Coesfeld, i mars 2013 – Uppskattningen av det förgångna och längtan efter det äkta ger sig till uttryck i en trend som överför använda material till en ny kontext där det blåses nytt liv i dem. Parador omsätter denna känsla med nya golvkreationer i laminat och parkett.

thumb04_03-2013-second-lifeParkett och laminat med längtan till fjärran länder

Två nya golv för moderna storstadsnomader väcker längtan efter den stora vida världen. Laminatet ”Trendtime 1 Globetrotter” och parketten ”Trendtime 8 Seaport Oak” vars ytor har bearbetats individuellt för hand. Sjöfraktslådor tjänade som inspiration för båda golven. På de gamla träbitarna som använts kan man se att de i sitt första liv har skeppats mellan världens hamnar.

Typiska förslitnings- och bruksspår som uppstått på de långa resorna eller vid lastning och lossning av lådorna vittnar om brädornas ursprungliga användning. Denna effekt förstärks av färgfragment, lack eller även blekt text som i ur och skur blivit kvar i träet under årens lopp.

Ställningsvirke i ”second life” – laminatdekor ”Byggnadsvirke”

Laminatgolvet ”Trendtime 6 Byggnadsvirke” från Parador får brädor från byggnadsställningar att lysa i ett nytt ljus. Som namnet redan avslöjar rör det sig om imitationer av ställningsplankor som har blekts av solen och utvecklat en helt speciell patina genom inverkan av kalk, smuts, cement och färgrester på byggplatsen. De passar till en urban, avslappnad livsstil som älskar det perfekt operfekta.

thumb05_03-2013-second-lifeSkeppsgolv med ”used look” – parkett ”Old Block”

Plankor som tycks sticka ut enskilt ger parketten ”Ek Old Block” intryck av ett urgammalt trägolv på vilket mörka fogar har bildats mellan de enskilda lamellerna med tiden. Detta golvs nästan arkaiska utseende betonas ytterligare genom trästrukturerna som arbetats fram för hand som till exempel ådringar, kvistar eller sprickor. Den ljusa färgen gör att golvet verkar lätt och passar till nästan varje inredningsstil.  De nya laminat- och parkettgolven finns för omedelbar leverans.

MER INFO

PARADOR PARKETT