Trenduppdatering Paradorlaminat 2013

Coesfeld, i februari 2013 – Som designtrendsättare tar golvbeläggningstillverkaren Parador fasta på globala trender och omsätter dessa stilsäkert i golvdesign.

Med laminatnyheterna 2013 berör Parador teman som anger tonen i den internationella inredningsbranschen. En trend är till exempel användningen av begagnade material. Paradors har låtit sig inspireras av detta och skapat moderna urbana golv av sjöfraktslådor eller byggnadsvirke. För vänner av den klassiska stilen har Parador nya laminatgolv i programmet som har historiska golvmönster som fiskbens- eller schackmönster. Tack vare klicktekniken är läggningen av dessa golv enkel och kan göras av både proffs och hemmasnickaren. Önskan om autenticitet som starkt präglar vår tid uppfyller Parador med nya ytpräglingar som följer de synliga ådringarna och som verkar ännu mer äkta i ljus- och skuggspelet. Att laminatdesign är mer än träimitation visar fyra nya kreativa dekorer i patchworkstil.

Hamnkänsla och längtan efter den stora vida världen

Med laminatet ”Trendtime 1 Globetrotter urban nature” har Parador komponerat ett spännande golv av sjöfraktslådor. På brädorna kan man se att de i sitt första liv har skeppats mellan världens hamnar. Typiska förslitnings- och bruksspår som uppstått på de långa resorna eller vid lastning och lossning av lådorna vittnar om brädornas ursprungliga användning. Denna effekt förstärks av färgfragment, lack eller även blekt text som blivit kvar i träet under årens lopp.

Ställningsvirke i ”second life”

Laminatgolvet ”Trendtime 6 Byggnadsvirke” från Parador får brädor från byggnadsställningar att lysa i ett nytt ljus. Som namnet redan avslöjar rör det sig om imitationer av ställningsplankor som har blekts av solen och utvecklat en helt speciell patina genom inverkan av kalk, smuts, cement och färgrester på byggplatsen. De passar till en urban, avslappnad livsstil som älskar det perfekt operfekta.

Klassisk atmosfär: historiska golvbilder med laminat

De som gillar en klassisk boendestil kan nu även hitta lösningar bland laminatgolven för anspråksfulla och tidlösa golvbilder. Parador har en rad nya laminatgolv i programmet som anknyter till historiska läggningsmönster. De enskilda brädorna är så perfekt utformade att övergångarna nästintill är omöjliga att se. Det ger en harmonisk golvbild som i varje avseende kan mäta sig med den klassiska förebilden.

En stor fördel: För att lägga golvet behöver man inte vara fackman. Med klicktekniken kan även lekmannen förse sitt hem med traditionella golv.

”Trendtime 8 Ek Versailles” har ett elegant, franskt fiskbensmönster – en av de mest populära klassikerna som är känd från slott, museer och stora salar. De generöst dimensionerade tiljorna i formatet 1285 x 330 mm bevisar att moderniserade klassiker kan uppfylla moderna boendekrav.

Den schackmönstrade dekoren ”Oak Louvre” är också en klassiker som är känd från historiska byggnader. Alla dekorer kan fås i moderna färger. På bilden visas färgvarianten ”kalkad”.

Laminatgolvet ”Classic 1040 Ek ändträ” kombinerar den bekanta ändträparketten med laminatgolvets fördelar. Golvet läggs mycket enkelt genom att brädorna klickas ihop med varandra. Övergångarna mellan de enskilda brädorna är nästintill perfekt utformade så att man knappt kan upptäcka att det rör sig om en imitation. Därför kan du enkelt skapa utseendet av ett äkta ändträgolv hemma hos dig själv.

Ännu mer autentiskt: kännbara synkronstrukturer för laminat

Längtan efter det som är äkta, naturligt och bekant är en stark känsla i vår tid. Parador möter detta behov med en rad eleganta laminatgolv i hög kvalitet som inte bara fascinerar med sitt naturidentiska utseende, utan som även med sitt kännbara mönster mycket liknar sina förebilder av trä.

För laminaten från Trendtime-programmet ”Ek Tradition” och ”Ek Century” använder Parador pressplåtar som perfekt matchar trädekorens ådring. De avbildar träegenskaperna synkront på dekormönstret och ger dem därmed en stor autenticitet. ”Ek Tradition” har ett klassiskt ekmönster som passar till nästan varje inredningsstil. ”Ek Century” riktar sig till vänner av rustika golv. För tillverkningen av denna dekor har Paradors utvecklare skannat originalparkett med mycket uttrycksfulla ådringar och parallellt försett dem ytstrukturer med övertygande realistiska reliefeffekter.

Termoek ger trevnad

Laminatdekoren ”Termoek” ger en behaglig atmosfär med sin varma färgton. Golvets mörka utseende passar lika bra till modern inredning som till klassiska möbler. Laminatbrädorna finns tillgängliga i två olika format som också kan kombineras vid läggningen, vilket ger ett särskilt exklusivt utseende.

Gammalt är vackert: rustik charm med historia

Ett laminat med rustik charm: ”Classic Ek Vintage sågad” påminner om en gammal parkett som har lagts för länge sedan och använts i årtionden. Detta golv följer en trend som uppskattar gamla material med begagnat utseende och historisk charm. Kreativ golvdesign Företaget Parador är känt för extraordinär design.

Kreativ golvdesign

Företaget Parador är känt för extraordinär design. Det bevisar också fyra nya dekorer för vilka Paradors designer har satt samman fragment av olika utgångsmaterial på nya sätt. Dekoren ”Rodeo” är ett kohudskollage, ”Castello” är en blandning av gamla spanska klinker, ”Patchwork” är ihopsatta begagnade, historiska mattor i ett nytt laminatgolv, medan ”Scientific” överraskar med ett potpurri av patentritningar från olika tidsåldrar.

Nerladdningslänkar till bilder i hög upplösning:

Miljöfoton

Bilder på ytor