Ägarbyte hos Parador: Nord Holding förvärvar golvtillverkaren.

Coesfeld, 30 september 2016 – Holdingbolaget Nord Holding Unternehmensbeteiligungsgesellschaft mbH förvärvar Parador med dotterbolag från den hittillsvarande ägaren, företagsgruppen Hüls, med verkan från den 1 oktober 2016.

"Vi är glada över att ha den renommerade investeraren NORD Holding vid vår sida. Tillsammans vill vi fortsätta på den inslagna tillväxtvägen och stärka vår position betydligt på marknaden", förklarar Paradors VD Lubert Winnecken. Företaget fortsätter att växa och omsättningen förväntas stiga med ett nästan tvåsiffrigt procenttal 2016.

NORD Holding Unternehmensbeteiligungsgesellschaft mbH från Hannover hör till Tysklands äldsta holdingbolag och investerar långfristigt i medelstora tillväxtföretag.

Om företaget Parador:

Sedan det grundades 1977 har Parador GmbH utvecklats till en ledande producent av högvärdiga system för golv- och väggdesign. Produktprogrammet omfattar laminatgolv, parkett, paneler, elastiska samt textila golvbeläggningar som framställs på det tyska huvudsätet i Coesfeld och på det österrikiska sätet Güssing. Maximala krav på teknologin, materialet och ytförädlingen är det som garanterar den globala succén. För

sin framstående produktdesign belönades Parador med internationella priser; bland annat red dot design award, Interior Innovation Award och German Design Award. Som ett traditionellt träbearbetande företag arbetar

Parador enligt reglerna för ansvarsfull hantering av naturliga resurser och sätter ekologiska standards inom material, produktion, förpackning och logistik. Parador är sedan 2011 en partner för stiftelsen ”Plant-for-the-Planet“, som arbetar för global skogsplantering och klimaträttvisa.

Presskontakt:

Parador GmbH