Red Dot Award för Parador

Floor Fields Design Edition

LIKNANDE ARTIKLAR

German Design Award 2013

Stor ära för golvproducenten Parador: Parkettgolvet NEA ur designkollektionen ”Floor Fields Design Edition by Alfredo Häberli” har belönats med det välrenommerade Red Dot Award för produktdesign. Golvet, som utvecklades i samarbete med den schweiziska designern Alfredo Häberli, övertygade juryn med sitt unika utseende.

Även Birgit Kunth, marknadsförings- och kommunikationschef på Parador, visar stor glädje över utmärkelsen: ”Alfredo Häberli är en global välrenommerad designer. Hans stora erfarenheter med produktdesign och hans förmåga att förena innovation och tradition i sina produkter passar perfekt till målet för vårt företag och vårt varumärke.” Häberli har lyckats med att skapa ett golv åt Parador som subtilt kan utveckla sin verkan i rummet utan att bli för dominerande, förklarar Kunth.

Alfredo-Haeberli_Bild-im-text

Runda, geometriska urfräsningar med minimalt djup kännetecknar den robusta och eleganta, svartbetsade ekparketten i Edition NEA. Golvbeläggningen ur Floor Fields Design Edition by Alfredo Häberli sätter accenter med sin reliefstruktur och utvecklar, beroende på ljuset i rummet, varierande effekter. Oregelbundenheten i golvets mönster ger tillsammans med det markanta och haptiskt kännbara mönstret en imponerande golvupplevelse.

Parkettneuheiten-2016-Bild-im-Artikel_256e9197555c34

För Alfredo Häberli är utmärkelsen en stor ära och en bekräftelse för hans arbete: ”Mitt syfte var att kreera golv som hedrar naturliga former och strukturer. De skall foga in sig i rummets omgivning och ändå skapa individuella accenter.” Floor Fields Design Edition är en hommage till designklassiker, som samtidigt bjuder på nya golvperspektiv. ”Ett golv avslöjar sina mönster och strukturer kanske först på det andra eller tredje ögonkastet. Viktigt är bara att det har en effekt, utlöser en känsla och understryker rummets karaktär”, framhåller Häberli.

Haeberkli-Lou-bild-im-text

Parador har under flera år satsat på den lyckade kooperationen med kända designer. Utöver Floor Fields Design Edition by Alfredo Häberli erbjuder företaget en gemensam designkollektion bestående av utstickande parkett- och laminatgolv: Edition – ett samarbete mellan Parador och fjorton framstående personligheter inom den internationella designscenen.

Birgit Kunth / PR und Kommunikation