Tredje barnakademin hos Parador i Coesfeld

I den praktiska delen planterade barnen 300 träd i en glänta i Flamschen.

Barnakademi parallellt med Domotex

Coesfeld, i april 2014 – Redan för tredje gången arrangerades miljöstiftelsen Plant-for-the-Planets barnakademi hos Parador i Coesfeld. Här sysslar barn och ungdomar med frågorna klimatkris, världsmedborgarskap och rättvis fördelning. I smågrupper lär de sig också hur man håller fängslande tal och hur man kan entusiasmera andra människor. En som var med var Marek Walde, 13 år, elev på Nepomucenum-skolan. Men inte som deltagare, utan som föredragshållare och medansvarig, för det är det speciella med akademierna. Barn som redan är engagerade i elevinitiativet förmedlar sina kunskaper till jämnåriga och delar med sig av sina erfarenheter.

”Jag har varit aktiv som ambassadör för klimaträttvisa redan sedan 2012”, berättar Marek. ”Min mamma hade läst i tidningen att den första barnakademin skulle äga rum i Coesfeld och jag anmälde mig. Sedan dess är jag med och förutom mig ytterligare sex elever från min skola.” På så vis har eleverna till exempel samlat in pengar med stöd från Plant-for-the-Planet för ett nytt staket till skolans biotop. Att 13-åringen blivit ett proffs inom områdena miljöskydd och global rättvisa kunde han bevisa i sina anspråksfulla referat och genom sina suveräna svar på de många frågorna. För den praktiska delen av akademin kördes de 66 deltagarna från 14 skolor med bussar till en glänta i Flamschen. Där planterade de under kompetent ledning av Martin Kleining (skogsförvaltning Coesfeld) 300 träd i förgrävda hål. Därmed omsatte de stiftelsens motto ”Stop talking! Start planting!” (”Sluta snacka! Börja plantera!”) i praktiken. För träd lagrar inte bara växthusgasen CO2, utan producerar också syre som är livsnödvändigt för oss.

Som avslutning av dagen presenterar de nyutnämnda ”ambassadörerna för klimaträttvisa” sina resultat och framtidsplaner. Marek är mycket nöjd i slutet av en lång dag. Han har entusiasmerat många nya medkämpar för klimatskyddet och kan nu ta tag i ytterligare projekt.