Parkettnyheter 2014

Coesfeld, i januari 2014 – Golv präglar rummets karaktär, för de utgör grunden för interiören. Parkettnyheterna 2014 från Parador har lösningar för olika stilriktningar: Parkettgolv med starkt nedtonad, matt färggivning understryker karaktären hos moderna vindsvåningar.

Till vintagestilen passar en ny vit ek med bruksspår. Och med ”wavescraped” presenterar Parador en yta som är inspirerad av vågor på en sandstrand.

Klara, arkitektoniskt verkande strukturer

Klara, arkitektoniskt verkande strukturer präglar den puristiska loftstilen. Till detta passar golv som är lika lågmält eleganta. Parketten ”Ek noir silver” övertygar med en nästan svart färg som förädlas med silvriga, metalliska porer och faser. Stavbrädernas tydliga längdorientering betonas av fogar som förlänar golvet en speciell elegans.

thumb_Trendtime1_Eiche_noir_silver

Parkett Trendtime 1 Ek noir silver.

Innovativt förädlade ytor

För de nya parkettgolven ”Lignia Brasilica” och ”Lignia Tuscany” använder Parador en innovativt förädlad, hållbart odlad montereytall. Träet är impregnerat med harts och helt genomfärgat. Förutom den optiska effekten är dessa träytor hårdare och har ett minimerat sväll- och krympbeteende.

”Wavescraped” ger optisk och haptisk upplevelse

Parketten ”Ek wavescraped” erbjuder med sina djupt präglade, nästan reliefaktiga strukturer inte bara en optisk höjdpunkt, utan även en haptisk upplevelse. Vid utvecklingen av denna yta tjänade en tydlig bild som inspiration: typiska spår som vågor efterlämnar i sanden återskapades.

thumb_Trendtime6_Eiche_sand_wavescraped

Parkett Trendtime 6 Ek sand wavescraped.

Vintagelook i elegant gråton

Plankor som tycks sticka ut enskilt ger parketten ”Trendtime 9 Ek Old Block” intryck av ett urgammalt golv på vilket mörka fogar har bildats mellan de enskilda lamellerna med tiden. Detta golvs nästan arkaiska utseende betonas ytterligare genom trästrukturerna som arbetats fram för hand som till exempel ådringar, kvistar eller sprickor. På bilden visas färgvarianten ”basalt”.

thumb_Trendtime9_Eiche_Old_Block_Basalt

Parkett Trendtime 9 Ek Old Block basalt.

Nerladdningslänk till bilderna i hög upplösning