Samklang mellan
ekologi och stil

Coesfeld, i januari 2012 – ”Eco Balance” heter en ny produktfamilj från Parador.

Den omfattar 6 laminat och 15 parkettgolv. Med Eco Balance-produkterna satsar premiumtillverkaren på sunt boende och resurshushållning. Ekologiska aspekter spelar därför en viktig roll både vid valet av material och under produktionen. Med marknadslanseringen har Parador också inlett ett långsiktigt samarbete med den tyska miljöorganisationen ”Plant- for-the-Planet” och vill därmed visa ansvar för klimatskydd och stödja nyplantering av skog över hela världen.

thumb03_01_2012_Eco_Balance

För tillverkningen av parkett- och laminatgolven använder företaget endast råvaror från inhemskt, hållbart skogsbruk som efter endast korta transportvägar bearbetas till högkvalitativa golv. Vid produktionen föredrar Parador regenerativa energier och optimerade tillverkningsmetoder som är resurssnåla och emissionssvaga. Därför tilltalar Eco Balance-programmet naturorienterade människors medvetande som å ena sidan gärna väljer naturliga, riskfria produkter åt sig själva, å andra sidan också känner ett ansvar för miljön. Parkett och laminat har en lägre miljöpåverkan än andra golvbeläggningar. En universitetsstudie visar att både parkett och laminat klarar sig betydligt bättre än mattor och PVC vad gäller växthuspotential och primärenergibehov.

Vid valet av ytor och dekorer har tillverkaren som är känd för sin designkompetens fäst särskild stor vikt vid ett naturligt intryck som understryker karaktären hos Eco Balance. Förpackningarna är tillverkade av papper och folie som har återvunnits. Alla produkter uppfyller miljöstandarderna och är märkta med relevanta miljömärkningar som Blå ängeln, PEFC eller FSC.

thumb02_01_2012_Eco_Balance

Parador och ”Plant-for-the-Planet” inleder ett långt samarbete

Med marknadslanseringen av Eco Balance startade Parador samarbetet med den tyska miljöorganisationen Plant-for-the-Planet. Det globala elevnätverket härstammar från initiativet av en på den tiden nioårig pojke från Bayern som ville motsätta sig de vuxnas passivitet i klimatkrisfrågan med aktiva åtgärder för att skydda jorden. Under mottot ”Stop talking. Start planting.” fångar han sedan 2007 uppmärksamhet med trädplanteringskampanjer över hela världen. För att göra fler barn begeistrade över idén om klimaträttvisa har han startat akademier där barn utbildar andra barn till klimatambassadörer. Akademierna äger rum över hela världen. Plant-for-the-Planet har hittat kändisar som stödjer dem och har tilldelats många priser. Fram till i dag har redan 3,5 miljoner träd planterats och över 10 000 barn från 15 länder och fyra kontinenter har besökt akademierna. Parador stödjer barnakademierna och planterar ett träd tillsammans med barnen för varje sålt paket Eco Balance med anledning av marknadslanseringen.

thumb01_01_2012_Eco_Balance

Eco Balance parkett

Trä utstrålar värme och trygghet. Men även mer än så. Genom varje träds unikhet är alla träprodukter unikat som är autentiska och omisskännliga. Parkettgolven från Eco Balance-produktfamiljen tar fäste vid just detta och sätter naturmaterialets skönhet i förgrunden. Eco Balance parkett finns i träslagen bok, ek och europeisk svart valnöt som skeppsgolv eller i formatet breda golvtiljor. En nyhet är till exempel dekoren ”Ek sågad borstat” som med sina längd- och tvärstrukturer är mycket angenäm att beröra och även en fröjd för ögat med de lågmälda vita tonerna.

För ytbehandlingen använder sig Parador av naturolja eller en lösningsmedelsfri lack. Bägge ytbehandlingarna understryker träets naturliga utseende. Den naturliga oljan gör att golvet kan utveckla en egen patina samtidigt som en efterbehandling eller renovering alltid är möjlig. De lackade golven övertygar med sin matta utstrålning som elegant framhäver träets fina ådring. Med hjälp av moderna förfaranden kunde ytskiktet reduceras till 2,5 mm så att förbrukningen av råmaterial sänks samtidigt som produktkvaliteten bibehålls. Alla Eco Balance parkettgolv kan renoveras flera gånger tack vare den stabila produktuppbyggnaden. Parador lämnar en garanti på 25 år.

Grön energi vid parkettillverkningen

Parador använder medvetet endast inhemska träslag från kontrollerade leverantörer och undviker därmed långa transportvägar. Parketten tillverkas i Paradorfabriken i österrikiska Güssing som använder 100 procent grön el från vattenkraft. Träavfall levereras direkt till det närliggande ”Europeiska centrumet för förnybar energi” som omvandlar spån och trädamm till värmeenergi eller el och återför det till energikretsloppet – ett särskilt resurssnålt, hållbart system.

Eco Balance laminat

Med fyra estetiskt tilltalande ekimitationer i färgerna natur, skiffergrå och mörkbrun, ett genuint pinjegolv och dekoren ”Kokos naturbrun” riktar sig Parador till kunder som vill kombinera miljömedvetenhet, ekologi och stil. Alla golv finns tillgängliga i formatet breda golvtiljor. Laminatet ”Ek History” berättar en helt speciell historia. Det är en reproduktion av historiska ektiljor som stammar från lador eller korsvirkeshus och som kan vara mer än 100 år gamla.

Naturliga material ger ett behagligt inomhusklimat

För Eco Balance laminatet använder Parador råvaror från inhemskt, hållbart skogsbruk vilka är fria från organiska lösningsmedel och därmed ger ett behagligt inomhusklimat. Endast miljövänliga hartser används som bindemedel. Dekoren trycks på certifierat papper med tungmetallfria vattenfärger. Ytdesignen med borstade eller sidenmatta strukturer ser naturliga ut och är också behagliga att beröra. Genom V-fogar runt om betonas brädornas naturlighet. Laminatgolven i produktserien Eco Balance är antistatiska. De har en hög slitstyrka och därmed en lång livslängd. Med avseende på energi och material är de helt återvinningsbara. Träresterna som uppstår vid laminattillverkningen återförs till produktionscykeln.

Parkett- och laminatgolven i den nya produktlinjen ”Eco Balance” finns tillgängliga i handeln nu. Försäljningspriset för Eco Balance laminat ligger vid 12,99 till 16,99 euro. Eco Balance parkett kostar från 34,99 till 89,99 euro.