Trenduppdatering
parkett 2013

Coesfeld, i april 2013 – Gamla värden, reminiscenser av historiska mönster: Parkettnyheterna från Parador överraskar med fascinerande designer som anknyter till klassiska golvbilder eller genom speciell bearbetning ger intryck av att ha lagts för länge sedan och använts i årtionden.

Breda golvtiljor med avsmalnande, koniska linjer har konturen av en trädstam som förebild, golv av termoek utstrålar trevnad medan andra parkettnyheter har en spännande kontrast mellan rustikhet och metalliska färger.

Skeppsgolv med ”used look”

Plankor som tycks sticka ut enskilt ger parketten ”Ek Old Block” intryck av ett urgammalt trägolv på vilket mörka fogar har bildats mellan de enskilda lamellerna med tiden. Detta golvs nästan arkaiska utseende betonas ytterligare genom trästrukturerna som arbetats fram för hand som till exempel ådringar, kvistar eller sprickor. Den ljusa färgen gör att golvet verkar lätt och passar till nästan varje inredningsstil.

Den stora vida världens flair

Gamla träbitar som har samlats in från hamnar över hela världen var förebild för ett ovanligt golv. Enskilda stavar i parketten ”Trendtime 8 Seaport Oak” får en att tänka på vittberesta transportlådor som har blivit väderbitna av vind och regn på stormiga hav och fått sprickor, spikhål och stämpelavtryck. Detta golv plockar upp en trend som sätter värde på begagnade material och överför dem till en ny kontext.

Naturliga skönheter

Parketten ”Trendtime 8 Ek Tree Plank” är ett golv för dem som gillar naturliga golvskönheter. Parador har här överfört den koniska avsmalningen hos en trädstam till golvtiljor i brett format. Resultatet är en vintagelook med naturnära, avsmalnande linjer. Detta golv som också finns som ”Ek smoked Tree Plank” i en mörkare variant ger ett modernt rustikt intryck med sin tiljform i kombination med den handbearbetade delvis sprickiga strukturen.

Klassiska parkettmönster – modern teknik

Parketten ”Ek tärningsmönster” har ett klassiskt golvmönster i modern tolkning. Det bästa med det hela: Vid läggningen behövs ingen fackman, för tärningsmönstret är redan applicerat på breda golvtiljor som kan läggas enkelt och säkert med klickteknik.

Nordisk understatement möter rustik ek

Denna parketts färg som ger ett metalliskt intryck står i en spänningsfull kontrast till naturmaterialet ek. Parkettgolvet ”Ek antracit” passar i en modern miljö med klara strukturer.

Termoek i interiören

Med parketten ”Trendtime 6 Termoek Medium” förser Parador interiören med en värmebehandlad yta. Genom sin snarast mörka färggivning ger detta golv en behaglig atmosfär. Den varma atmosfären förstärks av naturoljan som detta golv är behandlat med.

Vintage med skandinavisk elegans

Parketten ”Trendtime 6 Ask” är en nordisk elegant tolkning av vintagestilen. Den ljusa färgtonen förlänar rummet en lätthet, medan ådringar och kvistar skapar en elegant naturlighet med sin fina rustikhet. Här får träets okonstlade skönhet komma till uttryck.

Nerladdningslänkar till bilder i hög upplösning

Miljöfoton

Bilder på ytor